Geplaatst op Geef een reactie

How its made – Kralen

Algemeen

Al onze accessoires worden volledig handgemaakt in Haïti. De kralen worden gemaakt van klei verworven in Haïti. De klei wordt tot kleine bolletjes gerold om vervolgens met de hand geschilderd te worden. Een andere methode dit gebruikt wordt is het hergebruiken van kartonnen verpakkingen. Deze worden opgerold om vervolgens tot kleine bolletjes te worden geknipt. Door een speciale behandeling wordt het vervolgens zeer gehard. De onderzetters worden zelf volledig uit gerestyled kartonnen verpakkingen gemaakt.

Geplaatst op Geef een reactie

How it’s made – Metal Art

Algemeen

De metal art producten worden gemaakt van gebruikte olievaten. Door dit gebruik is het een zeer duurzaam product. Alles wordt gemaakt met slechts een hamer en een aantal diverse beitels. Het kost dan ook jaren om dit ambacht te leren. Als de producten goed van dichtbij bekijkt kun je werkelijk elke hamerslag zien. Hierdoor is elk stuk absoluut uniek en zijn er nooit twee hetzelfde.

Geplaatst op Geef een reactie

How it’s made – Emaille

Algemeen

 Emaille is een laagje glas dat op de metalen voorwerpen wordt aangebracht waardoor het veranderd in een mooi en glanzend product. Dit heeft verder als voordeel dat het metaal volledig is beschermt tegen onder andere roest maar het behoudt de stevigheid van metaal. Al ons emaille servies wordt in Haïti gemaakt. Hier wordt het nog volledig met de hand gemaakt en met de hand geschilderd. Hierdoor is werkelijk elk stuk uniek en zijn er nooit twee exact dezelfde.

 

Geplaatst op Geef een reactie

Waarom wij geen goed doel willen zijn

English version below

Ons doel met D.D. Creatives is het creëren van kansen voor de inwoners van Haïti. Daarmee willen de levensstandaard van de getalenteerde vakmensen die onze producten maken verbeteren. Dit willen we doen, zodat niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van hun kinderen er net wat rooskleuriger uitziet. We ondersteunen organisaties die staan voor fair trade en hun personeel eerlijk betalen, maar we zijn geen goed doel! We vragen niet om donaties, omdat we niet geloven dat dit de oplossing is voor problemen op de lange termijn. Haïti leunt als land zwaar op donaties en leningen van diverse instanties en andere landen. Maar ondanks al deze financiële steun in de afgelopen decennia behoort het nog steeds tot de armste landen ter wereld en heeft het een zeer onstabiele politieke situatie.

Begrijp ons niet verkeerd! Goede doelen zijn cruciaal in tijden van een crisis, zoals tijdens de aardbeving van 2010 waar 250.000 slachtoffers vielen. Ook zijn goede doelen cruciaal in wanhopige tijden om voor een tijdelijke verlichting te zorgen. Bijvoorbeeld extra medische ondersteuning. Maar voor de langere termijn is dit niet de oplossing om ervoor te zorgen dat een land op zijn eigen benen kan staan. De afgelopen jaren is Haïti ‘Amerika’s goede doelen land’ geweest, wat er alleen maar voor heeft gezorgd dat er meer een ‘slachtoffer’ mentaliteit is ontstaan onder de Haïtiaanse bevolking. Er is zo veel medische ondersteuning geweest van buitenaf, dat het land er nu vanuit gaat dat er hulp komt zodra er een crisis ontstaat. Wij geloven erin dat deze vicieuze cirkel er alleen maar voor zorgt dat het land steeds verder afhankelijker wordt van buitenaf.

‘’Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.’’

Onderwijs is nooit gratis en vanzelfsprekend in Haïti.  Zelfs privé scholen staan niet garant voor kwaliteit. Het is voor vele ouders een gevecht om hun kinderen naar school te kunnen laten gaan. Vele kinderen worden van school gehaald om de familie te helpen met werken. Er zijn goede doelen die dit probleem aan proberen te pakken, maar dit is niet eenvoudig. Door de zeer slechte economische situatie van het gehele land en gezien het feit dat 54% van de bevolking jonger is dan 25 jaar is dit niet gemakkelijk op te lossen. Wij zien onszelf graag als een sociale onderneming die prachtige producten uit Haïti over laat komen. We willen een vraag naar deze producten creëren, zodat de makers van de producten kunnen profiteren van de voordelen van een stabiele baan. Want het hebben van een vaste baan is een luxe wat 2/3 van de bevolking niet heeft. Met een stabiele baan kunnen ze niet alleen voor zichzelf, maar voor hun gehele gezin zorgen.

Misschien is ons doel erg ambitieus, maar je moet ergens beginnen! We verwachten niet dat wij alle problemen van dit land op zullen lossen. Maar als wij ervoor kunnen zorgen dat, door de verkoop van onze producten, één persoon zich net wat minder zorgen hoeft te maken over morgen, dan is de start van onze missie geslaagd!

Je koopt dus niet alleen een prachtig product uit Haïti bij ons maar je koopt daarmee direct een klein stukje van onze droom!

English version

Why we are not a charity

Our goal at D.D. Creatives is to create opportunities and improve the standard of living of talented artisans so that they may live from their craft and provide a better future for their children. We want to support organizations that promote fair trade, sustainability and good pay but we are not a charity. We are not asking for donations to a good cause because we don’t believe that charity works to bring people out of poverty in the long term. Haiti has been a country run on donations (and loans) by big and small NGOs, foreign governments and international organizations, and yet, after decades of charity the country is still one of the poorest in the World with a highly unstable government.

Don’t get us wrong, charity is important in times of crisis (like after the 2010 earthquake that killed 250.000 people) and in desperate situations to provide temporary relief and much needed aid. However, in the long run charity does not help a population stand on its own two feet. Decades of being America’s (the continent) charity case the Haitian people have only developed a stronger victim mentality. They have been handed “aid” so many times that they have come to expect it. It is our belief that this kind of mentality only creates a cycle of dependence. They way to development is through education and a better more stable economy

“Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime”

In Haiti, education is not free and even private education does not always mean quality education. Many parents struggle to put their children through school which means at the first signs of hardship many young people are forced to drop out of school and help their family by working. Though there may be charities that help with education, they are few and far between and cannot cover the cost of school for a country where 54% of the population is under 25 years old. So what we are promoting is social entrepreneurship and the beautiful creations that come from Haiti. We want to create a demand from products made in Haiti so that the men and women that create them can benefit from stable employment (a luxury in a country where 2/3 of the population don’t have a formal job) and can provide for their families.

Maybe our project is ambitious, but you have to start somewhere! We don't expect to solve the problem of a country’s bad economy or educational system but we do want to contribute to creating a solution. If we can, through selling one product, empower one person and have them worry a little less about tomorrow then we are happy ☺

So when you make a purchase you aren’t just buying a beautifully made product from Haiti but also a small part of our story.